Azmi b. Ayub




Sabtu, 20 Mac 2010

Raptor Watch Ke-11

Sejak awal bulan Mac, peminat burung berpeluang memerhatikan pelbagai jenis burung migrasi yang singgah di Hutan Lipur Tanjung Tuan dalam perjalanannya menuju Utara pada setiap tahun. Saya masih teringat peristiwa pada suatu petang, pada tahun lepas, saya berpeluang menyaksikan berpuluh-puluh ekor burung helang terbang tinggi sambil berlegar-legar dengan melungsur di udara dari halaman rumah saya yang terletak beberapa kilometer dari Tanjung Tuan. Sayang, saya tidak pula merakamkan peristiwa itu untuk saya kongsikan bersama-sama. Saya takjub melihat betapa hebatnya makhluk kecil ciptaan Yang Maha Kuasa itu. Sebenarnya reptor migrasi ini mempunyai sayap yang lebar dan ringan serta mampu terbang tinggi dan melungsur di udara dengan menggunakan bantuan aliran termal atau udara panas. Kaedah ini amat menjimatkan tenaga dan membolehkan reptor ini melakukan pernerbangan jauh berbanding jika hanya mengepakkan sayap semata-mata. Tambahan pula, kaedah ini amat bersesuaian dengan sifatnya sebagai haiwan pemburu yang perlu terbang tinggi dan senyap tanpa disedari mangsa. Pada musim migrasi, reptor ini akan berlegar-legar di kawasan transitnya seperti di Tanjung Tuan untuk menunggu sehingga udara laluan terbang, iaitu dari Pulau Rupat, Indonesia menjadi cukup panas untuk membolehkan mereka meluncur naik bersama aliran termal itu. Dengan bantuan aliran termal, haiwan pemangsa ini mampu naik beribu-ribu kaki ke udara dan kemudian terbang merentasi selat. Fenomena segerombolan besar burung terbang di udara dalam perjalanan merentas benua ini amat manakjubkan. Penghijrahan yang dilakukan dengan teratur pada setiap tahun dapat memastikan kelangsungan hidup haiwan pemangsa ini.

Mie Lob – kalau diberi peluang, ingin melihat peristiwa tahun lepas sekali lagi…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan