Azmi b. Ayub




Isnin, 22 Mac 2010

Perjalanan Terakhir Tokcik

Baru-baru ini, saya mendapat berita tentang kembalinya ke rahmatullah sorang lagi insan istimewa dari kampung saya, iaitu Tuan Haji Yusof bin Sahu dalam usianya lebih 80 tahun. Saya berkesempatan menziarahi dan membacakan surah Yaasin untuknya ketika bercuti di kampung dua hari sebelum beliau meninggal. Allahyarham yang juga merupakan datuk saudara saya ialah warga paling tua dan individu terakhir lapis generasinya dari jurai keturunanan kami. Oleh sebab pada sebelah pagi saya terpaksa menghadiri satu mesyuarat, saya bergegas pulang ke kampung sebaik sahaja mesyuarat selesai. Apabila sampai, jenazahnya telah pun dibawa ke surau untuk disembahyangi. Banyak anak-anak buah dan cucu-cicit yang hadir untuk memberikan penghormatan terakhir buat ‘Tokcik’ yang pergi buat selama-lamanya. Sebaik selesai sembayang, jenazah diusung ke tanah perkuburan yang letaknya 1 ½ kilometer oleh cucu-cicitnya. Kebiasaannya jenazah akan di bawa dengan menaiki van ke tanah perkuburan. Hilanglah sebutir mutiara dalam generasi kami kerana Tokcik sememangnya amat disegani dan mempunyai banyak pengetahuan serta luas pengalaman terutama tentang kisah-kisah generasi kami dan kampung kami. Saya masih ingat betapa garang dan tegasnya Tokcik yang pandai mengaji dan berzanji mengajar saya dan budak-budak lain mengaji di surau itu ketika saya masih kecil. Dalam perjalanan terakhirnya, Tokcik disembahyangi di surau tempat dia pernah menabur bakti mendidik anak-anak kampungnya walaupun bangunan surau itu bukan lagi bangunan asal. Sayu rasanya kerana dalam perjalanan terakhirnya, Tokcik masih ingin singgah di surau yang kini semakin jarang dikunjungi…

Mie Lob – terlalu banyak kisah dan kenangan di surau kerana rumah hanya di sebelah surau..Al-Fatihah buat Tokcik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan