Azmi b. Ayub




Ahad, 7 Mac 2010

Pendakian Gunung Tampin


Sirkit Mendaki Gunung Tampin telah berlalu. Bagi saya, penyertaan kali pertama dalam pertandingan seperti ini adalah sesuatu yang amat mencabar. Walaupun sebelum ini pernah menjalankan aktiviti mendaki tetapi semua aktiviti tersebut lebih berbentuk riadah dan rekreasi biasa. Masa bukannya hambatan. Sejak awal lagi saya telah menetapkan minda, iaitu walaupun ini suatu pertandingan, namun itu bukanlah matlamat sebenar penyertaan saya. Saya mempunyai beberapa tujuan lain ketika membuat keputusan untuk menyertai sirkit ini. Tambahan pula, saya anak kelahiran daerah ini tetapi saya belum pernah menjejaki puncak gunung Tampin walaupun telah banyak kali mendaki Gunung Datuk dan Gunung Angsi. Setelah semuanya sedia, pertandingan dimulakan dengan pelepasan peserta lelaki terbuka. Oleh sebab ini kali pertama saya menyertai pertandingan mendaki, jangkaan awal saya meleset kerana peserta dikehendaki berlari hampir 3 kilometer sebelum mendaki. Walaupun saya dapat bertahan dengan larian tersebut, namun sebaik sampai di kaki gunung, kaki mulai berasa sakit. Sepanjang perjalanan mendaki di laluan bertar, lutut juga berasa sakit mungkin kerana impak larian peringkat awal. Saya teruskan juga pendakian walaupun kesakitan kerana inilah kali pertama saya mengalami keadaan demikian. Selepas laluan bertar, para peserta terpaksa mengikuti laluan hutan sehingga ke puncak Gunung Tampin. Saya tetap meneruskan pendakian walaupun kawan-kakan lain mula mengalah. Setelah berhempas pulas, akhirnya saya sampai juga ke check-point 5, iaitu puncak Gunung Tampin pada kedudukan tempat ke-74 daripada seratus lebih peserta bagi kategori Lelaki Terbuka. Satu kepuasan! Setelah berehat beberapa minit, saya menyembur lutut dan kaki saya dengan ubat penahan sakit sebelum memulakan perjalanan turun. Ketika turun, banyak peserta lain masih meneruskan perjalanan mendaki. Kesan ubat penahan sakit itu hanya bertahan beberapa ketika dan sepanjang perjalanan sehingga sampai ke laluan bertar saya terpaksa menahan kesakitan dan bergerak perlahan. Sebaik sampai ke check-point 4, sekali lagi saya menggunakan penyembur penahan sakit sebelum meneruskan perjalanan. Banyak peserta yang sudah tidak larat meneruskan pertandingan menggunakan kenderaan untuk turun ke bawah. Saya tetap meneruskan perjalanan kerana bagi saya, ini rekod sendiri. Akhirnya, hampir jam 1.45 petang barulah saya sampai ke garisan penamat setelah melakukan perjalanan selama hampir 4 jam 45 minit! Saya dimaklumkan oleh urusetia bahawa laluan Gunung Tampin adalah yang terpanjang berbanding dengan laluan Gunung Datuk dan Gunung Angsi! Perjalanannya sejauh 26 kilometer! Walau bagaimanapun, ada kepuasan yang dapat saya rasakan.
Mie Lob - rasa masih ingin terus mendaki walaupun hanya bukit..hehe..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan