Azmi b. Ayub




Rabu, 9 Jun 2010

3H2M Dilambung Ombak







Pengalaman selama 3 hari 2 malam di lautan lepas, Laut Cina Selatan adalah pengalaman pertama yang akan terpahat dalam kenangan. Perjalanan selama 5 jam menuju ‘unjam darat’ dengan bot unjam TRF 1080, walaupun suatu perjalanan yang panjang namun tidak membosankan. Pemandangan indah daratan kelihatan dari jauh. Daratan yang ditinggalkan, sedikit demi sedikit kian menghilang daripada pandangan. Yang kelihatan ketika itu hanya laut seluas-luasnya.

Dalam perjalanan kami menunju unjam darat itu, bot berlabuh seketika berhampiran kawasan unjam lain bagi membolehkan kami memancing appolo untuk mendapatkan ikan-ikan kecil sebagai umpan. Petang itu, sebaik kami sampai di unjam darat, masing-masing tidak sabar melabuhkan pancing untuk menguji ikan-ikan di kawasan yang kedalamannya mencecah 60 meter itu! Namun sepanjang malam, hanya seekor haruan tasik yang berjaya didaratkan. Jam 3.00 pagi hujan turun mencurah-curah.

Esoknya jam 8.00, kami bergerak pula ke kawasan ‘karang’ yang jaraknya 1 jam perjalanan dari unjam darat. Di kawasan karang, beberapa ekor ikan dapat didaratkan antaranya kerapu bara, haruan tasik, tambak, kachi dan lain-lain. Mungkin kurang kepakaran memancing di kawasan karang menyebabkan banyak kali umpan yang telah diragut ikan tetapi ikan tidak dapat dinaikkan malah tali pancing pula terpaksa diputuskan kerana tersangkut pada karang. Walaupun agak kecewa, namun kami masih gembira kerana berbalaoi juga kami memancing di situ.

Petang itu, kami bergerak balik ke unjam darat sekali lagi untuk bersama bot besar yang akan sampai di kawasan unjam tersebut untuk memukat. Sepanjang malam, ada yang masih berusaha melabuhkan pancing. Malam itu, hujan turun dan angin kencang menyebabkan laut agak bergelora. Walaupun tidak mendapat ikan besar, kami seronok memancing appolo kerana kawasan unjam memang banyak kawanan ikan kecil.

Jam 4.00 pagi kami berpeluang melihat bagaimana kerja-kerja memukat dijalankan apabila bot besar TRF 1080 sampai untuk memukat. Walaupun keadaan laut agak bergelora kerana ribut awal pagi itu, saya tetap tidak melepaskan peluang menaiki bot kecil untuk pergi ke bot memukat. Sekali-sekali terasa ombak betul-betul akan menenggelamkan bot kecil yang kami naiki dalam kegelapan dinihari itu.

Saya dapat menyaksikan setiap peristiwa, bermula daripada kerja-kerja menurunkan ‘lerek’ (daun kelapa) bagi menarik ikan-ikan keluar dari kawasan unjam hinggalah kepada ikan-ikan yang telah dipukat dimuatkan ke dalam petak. Pagi itu, 2 petak diisi penuh dengan ikan selayang, tamban, selar, kembung dan sebagainya. Menurut tekong, angaran tangkapan pada pagi itu, ialah 5000 kilogram ikan! Semua kerja memukat selasai jam 9.00 pagi.

Setelah selesai kami kembali ke bot unjam. Pagi itu, di kawasan unjam seekor lagi kerapu bara berjaya dinaikkan. Menurut tekong kawasan unjam itu memang banyak spesis ikan tersebut. Mungkin keadaan arus yang terlalu deras menyebabkan kami tidak banyak membuat tangkapan. Akhirnya hampir jam 11.00, kami bertolak balik ke Pelabuhan Cendering.

Dalam perjalanan, tekong bot menunjukkan kami satu kawasan ‘memancing segera’. Kami berhenti seketika di situ dan melihat bagaimana anak kapal menurunkan pancing dan menaikkan seekor kerapu dalam masa yang singkat! Menurut tekong, jika melalui kawasan itu biasanya mereka akan memancing di kawasan itu dalam masa yang singkat. Jika ada, dapatlah. Tetapi katanya, selalunya memang ada! Kami berada di situ selama 20 minit sahaja.

Perjalanan diteruskan dan kami selamat sampai di pelabuhan hampir jam 5.00 petang. Hati puas dan gembira. Inilah pengalaman pertama yang tidak akan saya lupakan. Pengalaman yang sukar diperoleh di mana-mana.

Mie Lob – banyak pengalaman kali ini yang boleh dijadikan bekalan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan