Azmi b. Ayub




Rabu, 9 Jun 2010

KT - Aku datang lagi..

Sekali lagi saya berpeluang berkunjung ke KT semasa cuti sekolah kali ini. Setelah semuanya siap, kami sekeluarga memulakan perjalanan petang Jumaat itu lebih kurang jam 6.00, walaupun pada mulanya telah bercadang hendak bertolak lebih awal. Maklumlah, macam-macam yang hendak dibereskan. Ain pula, awal-awal lagi sudah memberitahu bahawa dia tidak mahu ikut. Dia akan menghadapi PMR akhir tahun nanti. Mungkin, dia mahu lebih banyak masa untuk mengulangkaji semasa cuti ini. Jadi terpaksalah kami ke rumah neneknya di Pasir Panjang untuk ditinggalkan di sana.

Sebaik semuanya telah sedia, kami pun memulakan perjalanan. Tempat persinggahan pertama kami dalam perjalanan kali ini ialah di Stesen Petronas selepas bandar Kuala Pilah. Setelah mengisi minyak dan selesai sembahyang, serta mengambil sedikit makanan ringan seperti roti untuk mengisi perut, kami meneruskan perjalanan. Memang kami telah merancang untuk makan malam di Bandar Muazzam lebih kurang jam 9 malam nanti. Perjalanan lancar dan sebaik sampai di Muazam, masing-masing sudah kelaparan.

Apa lagi, kakak dan Azri yang memang ‘hantu’ mee bandung terus memesan makanan kegemarannya itu. Mama yang memesan nasi goreng kampong merungut kerana nasi yang dipesannya itu tidak begitu pedas. Manakala Amir pula sentiasa setia dengan burgernya. Adik seperti biasa, tumpang mee bandung abang dan kakaknya. Saya pula, kalau dah malam begini, mee goreng sajalah jawabnya. Lebih kurang jam 10.00 setelah selesai mengisi perut, perjalanan diteruskan. Sebaik masuk ke LPT kami berhadapan dengan hujan lebat sehinggalah ke Jabor. Namun begitu, kami tetap meneruskan perjalanan walaupun terpaksa bergerak perlahan.

Sepanjang perjalanan Jabor – Jerangau, kami menempuh hujan sekali-sekala. Saya yang memang suka dengan perjalanan malam tidak berasa begitu mengantuk, cuma mata terasa pedih dan berair mungkin keletihan. Anak-anak, semuanya terlelap setelah kekenyangan menjamu selera di Muazzam. Saya berhenti sekali lagi di Bukit Besi untuk merehatkan badan sambil menikmati segelas kopi panas. Setelah badan dan mata kembali segar, perjalanan di teruskan ke KT.

Hampir jam 2.00 pagi ketika menghampiri bandar KT, selepas lampu isyarat Bukit Payung, kami terkejut kerana melihat begitu banyak motosikal di atas laluan jalan raya menghala ke KT sehingga menghalang perjalanan kami. Kami tidak dapat bergerak langsung hampir sepuluh minit kerana beratus-ratus mat motor berada di atas jalan raya menghalang laluan tersebut. Semakin lama, semakin banyak mat motor lain datang dan bertumpu di laluan itu seolah-olah satu pergaduhan sedang berlaku. Isteri bimbang apabila saya keluar untuk cuba melihat apa sebenarnya yang berlaku. Apabila saya bertanya, adakah kemalangan berlaku kepada salah seorang mat motor itu, dia hanya mengangguk sahaja dalam keadaan bingit deruman motor.

Mat-mat motor itu nampak liar dengan deruman enjin motor dan sewenang-wenangnya pula menyeberang melintasi pembahagi jalan untuk menyertai kumpulan yang berkumpul di laluan kami. Akhirnya, apabila mat-mat motor itu mula bergerak perlahan-lahan menghala ke KT, barulah kami boleh meneruskan perjalanan. Sebaik melintasi kawasan yang dikerumuni mat-mat motor itu tadi, tiada apa pula yang saya lihat. Entahlah, apa sebenarnya yang berlaku. Namun saya bersyukur kerana akhirnya kami selamat juga sampai di rumah Hajazi, di Kampong Atas Tol. Tidak lama kemudian, saya terus melelapkan mata kerana esok ada lagi perjalanan yang lebih mencabar.

Mie Lob – sepanjang perjalanan itu sebenarnya terlalu banyak yang kita temui tetapi jarang kita renungi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan