Azmi b. Ayub




Isnin, 28 Jun 2010

KS 'pada'

Saya pernah membincangkan tentang penggunaan beberapa kata sendi dalam bahasa Melayu. Baru-baru ini, saya terbaca huraian perbezaan antara frasa bergantung kepada dan bergantung pada. Pada dan kepada adalah sebahagian daripada contoh kata sendi yang sering juga menimbulkan kekeliruan penggunanya. Apabila membincangkan kata sendi, saya teringat kembali suatu ketika dahulu saya pernah ditanya manakah yang betul, “Gambar itu tergantung di dinding”(i) atau “Gambar itu tergantung pada dinding”(ii).

Menurut TD, kata sendi nama di digunakan khusus di hadapan kata nama atau frasa nama yang menunjukkan tempat. Oleh sebab itu dalam ayat (i) di atas, FSN di dinding masih betul kerana kata dinding menunjukkan tempat. Walaupun begitu, dalam frasa tergantung di dinding terdapat kata kerja yang menunjukkan perbuatan tergantung mendahului kata di dinding. Oleh hal yang demikian, frasa tergantung di dinding tidak gramatis dalam ayat tersebut.

Manakala dalam frasa tergantung pada dinding bagi ayat (ii), kata sendi pada terletak di hadapan kata nama dan menunjukkan tempat bagi perbuatan sesuatu kata kerja atau menjadi keterangan tempat sesuatu perbuatan (tergantung). Penjelasan ini lebih menepati penerangan seperti yang diberikan oleh TD.

Mie Lob – sentiasa perlu merujuk TD...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan