Azmi b. Ayub




Sabtu, 19 Jun 2010

Pak Tam dan Ayah

Dalam perjalanan ke institut minggu lepas, saya mendapat berita menyedihkan daripada Pak Tam. Ayahnya yang tercinta kembali ke rahmatullah. Takziah buat Pak Tam dan keluarga. Semoga beliau tabah dan reda dengan apa yang telah ditentukan-Nya.

Kehilangan seseorang ahli dalam kalangan keluarga memang sesuatu yang amat menyedihkan. Tambahan pula seseorang yang bergelar 'ayah'. Insan hebat yang gigih dan tabah mencari rezeki untuk membesarkan kita. Kerana gigihnya ayah, kita berupaya menjadi seperti apa yang kita ada sekarang. Syukur, alhamdulillah.

Kegigihannya insan yang bergelar ayah ini membuatkan saya teringat, ketika saya dan adik beradik yang lain berusaha menanam semula getah di kebun ayah setelah ayah meninggal dunia. Saya tak dapat bayangkan betapa tabah dan gigihnya ayah meneroka tanah hutan dan mengusahakannya demi membesarkan anak-anak. Bayangkan, ketika teknologi belum maju, kapak, parang, sabit dan tenaga empat kerat ayah mampu menukarkan kawasan hutan itu menjadi kebun getah. Daripada kerja-kerja menebang, membersihkan, menanam, sehinggalah kebun itu mengeluarkan hasil. Semuanya menggunakan kudrat ayah dengan tulang empat keratnya. Sedangkan saya tiga beradik, baru melakukan kerja-kerja meracun di kebun seluas itu pun terasa tidak terdaya untuk menyiapkannya. Akhirnya, terpaksa juga mengupah orang untuk melakukannya!

Daripada hasil kebun itulah ayah mampu menyara keluarga dan menyekolahkan kami adik-beradik. Ayah, budimu sangat basar dan tidak akan terbalas jua. Hanya doa yang dapat saya titipkan buat ayah. Semoga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya, diberikan keampunan, dan di tempatkan bersama para solihin dan syuhada.

Saya percaya, 'seorang ayah' buat Pak Tam juga sangat besar ertinya. Kepada Pak Tam, banyak-banyaklah bersabar. Semoga ayahnya pergi dengan tenang. Saya turut mendoakan semoga roh ayahnya dicucuri rahmat dan dikumpulkan bersama orang-orang yang diredhai-Nya. Amin...

Mie Lob – sekarang kita telah sama-sama jadi ayah yang membesarkan anak-anak..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan