Azmi b. Ayub




Khamis, 1 April 2010

Tentang "tentang"...

Telah lama saya berpegang kapada fakta yang kurang tepat tentang sendi nama (SN) “tentang” dan “mengenai”. Mungkin kesilapan ini berpunca daripada diri saya sendiri kerana tidak membuat rujukan terlebih dahulu sebelum menerima apa-apa pandangan atau pendapat yang berkaitan isu-isu tatabahasa. Saya sudah terlupa, sejak bila saya berpegangan bahawa hanya kata “tentang” sahaja yang digunakan sebagai kata SN yang membawa maksud rujukan dan kata “mengenai” pula hadir dalam ayat sebagai kata kerja. Kedua-dua perkataan tersebut dibezakan penggunaannya. Mungkin semasa bertugas sebagai guru dahulu, inilah salah satu cara mudah untuk saya menerangkan kepada pelajar-pelajar supaya mereka dapat mengingati SN tersebut dan sebagai panduan untuk mereka menghadapi peperiksaan. Baru-baru ini, apabila saya menyelak semula buku Siri Pedoman Bahasa Melayu keluaran DBP, saya terbaca penjelasan tentang kedua-dua perkataan tersebut, iaitu kata “tentang” dan “mengenai” ialah SN yang biasanya digunakan sebagai unsur-unsur yang membawa maksud ‘rujukan’ dan kedua-duanya boleh saling bergantian dalam ayat. Selain itu kata “mengenai” juga boleh hadir dalam ayat sebagai kata kerja.

Mie Lob – rupa-rupanya kita hanya manusia lemah yang sentiasa lalai dan alpa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan