Azmi b. Ayub




Rabu, 3 Februari 2010

Tokeh

Pada kesempatan waktu rehat tengah hari tadi, aku bergegas ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban kerana semalam, Ongah menelefon memaklumkan aku bahawa Tokeh (panggilan mesra untuk seorang lagi kawan sekampung aku) dimasukkan ke hospital. Oleh sebab sudah lewat dan ada urusan lain semalam, maka baru hari inilah aku berkesempatan melawatnya. Biasalah, di hospital memang susah hendak mencari tempat parkir. Setelah membuat satu pusingan, aku dapat juga satu petak kosong walaupun agak jauh. Sebaik masuk ke Wad 7A, kudengar suara yang menyebut namaku walaupun tidak begitu jelas. Tokeh, pada raut wajahmu terlihat derita akibat penyakit yang ditanggung, namun betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul! Sedih, melihat seorang rakan yang dahulu sama-sama melakukan pelbagai aktiviti di kampung kini dalam keadaan uzur kerana penyakit buah pinggang yang dialaminya. Aku sangat berharap kehadiranku dapat menggembirakannya walaupun sekejap. Aku cuba membantu setakat termampu. Mohd Jalil, aku berdoa agar saudara cepat sembuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan