Azmi b. Ayub




Rabu, 11 Ogos 2010

Ramadhan


Ramadhan bertandang kembali. Masa terus bergerak pantas bersama usia yang semakin meningkat. Kadatangan bulan mulia yang penuh barakah ini turut mengimbau banyak kenangan silam yang masih tersusun rapi dalam lipatan ingatan. Kenangan yang cukup indah. Ketika meniti zaman kanak-kanak, Ramadhan punya ceritanya tersendiri. Ketika itu, berpuasa bukanlah sesuatu yang mudah. Amat meletihkan dan menyiksakan.

Hidup dalam persekitaran keluarga dan suasana desa ketika itu nostalgianya amat terasa. Ketika zaman kanak-kanak, azam untuk berpuasa amat kuat. Tambahan pula kedatangan Ramadhan akan diikuti pula oleh Syawal yang menggembirakan. Sudah tentulah semangat berpuasa semakin membara kerana selepas itu hari raya menjadi penuh bermakna.

Namun dalam usia kanak-kanak, secara perbandingannya kita merasakan perjalanan masa terlalu lambat dan terlalu panjang. Kedatangan Ramadhan dan Syawal yang setahun sekali itu pun terasa begitu lama dinantikan. Syawal yang berlalu pula terasa amat sayang untuk dilepaskan. Setiap detik dalam kemeriahan Syawal amat berharga dan perlu dimanfaat sepenuhnya.

Begitulah Ramadhan ditempuhi ketika zaman kanak-kanak. Bulan penuh barakah itu tetap ditempuhi dengan sabar dan tabah. Bayangkan ketika berpuasa, untuk menantikan sejam lagi sebelum sampai waktu berbuka pun terasa amatlah lama! Sudah tidak terdaya rasanya. Itulah cabarannya, walaupun pergerakaan masa yang dirasakan terlalu lambat namun puasa tetap penuh. Rasa gembira ketika berbuka menjadi saat istimewa. Istimewa kerana juadahnya pun ‘istimewa’ walupun sekadar pengat pisang!

Mungkinkah kanak-kanak zaman kini dapat merasakan seperti yang kita rasakan dahulu? Ataukah mereka juga merasakan'nya' tetapi dengan cara yang berbeza? Apapun, kehadiran Ramadhan kali ini ingin kusambut dengan hati yang penuh tawaduk dalam mengharapkan keredaan-Mu.

Mie Lob - Ya-Allah, hanya pada-Mu kami meminta...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan